وبلاگ

نمای جی آر سی یا (Glass Reinforced Concrete) GRC

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

نمای جی آر سی یا همان (Glass  Reinforced Concrete) GRC

محصولیست که سالها پیش و در حدود دهه 1940 میلادی توسط روسها بر روی آن تحقیقات آغاز شد ، که هدف اصلی این تحقیقات مشاهده تاثیر استفاده از الیاف در بتن به منظور مسلح کردن بتن ، کاهش وزن آن و همچنین بررسی میزان تنش بتن بود.

نتیجه ی این تحقیقات موفقیت آمیز بود و نشان داد ، جی آر سی وزن کمتر ، انعطاف پذیری و مقاومت کششی بالایی (خصوصا در مناطق سردسیر) دارد.
همین امر سبب شد تا استفاده از این محصول به مرور زمان در شوروی پس از آن آمریکا و کشورهای اروپایی گسترش پیدا کند.

ترکیبات جی آر سی (GRC) چیست؟

بتن سبک مسلح شده به الیاف شیشه ، سیمان سفید ، آب ، سیلیس و افزودنی جهت سیالیت بیشتر میباشد.
در حقیقت با به کارگیری الیاف شیشه در داخل این محصول باعث مقاومت کششی و فشاری فوق العاده بتن می شود.
این ترکیب دارای انعطاف پذیری با شکل گیری بالا می باشد ، که در ساخت هر نوعی از نما بکار می رود.

ویژگی های نمای پیش ساخته جی آر سی :GRC

  1. مهمترین و اصلی ترین ویژگی این محصول سبکی بسیار زیاد آن است ، که بار وارد شده بر سازه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و این امر همانطور که میدانید در مقاومت بنا در برابر زلزله بسیار موثر است زیرا سبک بودن بنا و سازه یکی از اصول اولیه ساختمان های ضد زلزله است.
  2. قیمت بسیار مناسب و کیفیت بالای نمای پیش ساخته جی آر سی که توسط گروه تولیدی فرسان تولید و عرضه میشود از دیگر ویژگی های این محصول است که همین موضوع نیز باعث میشود جایگزین بسیار مناسبی برای نمای سنگی ، نمای سیمانی و محصولات مشابه باشد.
  3. بطور کلی استفاده از ابزارهای پیش ساخته بخاطر سهولت نصب و کیفیت بالا چه در نما و چه در داخل ساختمان باعث افزایش سرعت اجرا میشوند.
  4.  نمای جی آر سی GRC به دلیل وجود مواد تشکیل دهنده ی آن کاملا در برابر حرارت و رطوبت و تغییر دما مقاوم بوده و دارای طول عمر بالایی است ، بخاطر همین ویژگی ها این متریال در مناطق بسیار سرد ، بسیار مرطوب و گرم طرفداران زیادی دارد. علاوه بر این در صورت استفاده از نمای پیش ساخته ی جی آر سی GRC میتوانید تائیدیه های آتشنشانی را نیز دریافت کنید.
  5.   نمای پیش ساخته جی آر سی GRC به دلیل داشتن سیمان و الیاف شیشه در ترکیبات خود از مقاومت بالایی برخوردار است و علاوه بر آن کنترل بر ترک های سطحی روی آن و مقاومت در برابر خوردگی زیاد است ، که همین امر نیز باعث افزایش عمر نما میشود.

موارد استفاده جی آر سی GRC :

جی آر سی GRC  متریالیست که در همه ی ساختمان ها از جمله: ساختمان های اداری ، مسکونی ، برج ، پارکینگ ، مراکز تفریحی و آسمان خراش ها میتوان از آن استفاده کرد.
استفاده از جی آر سی فقط به این ساختمان ها محدود نمیشود گاها در دیوار تونل ها ، پل ها و زیرگذرها نیز شاهد استفاده از قطعات جی آر سی هستیم.
نمای پیش ساخته جی آر سی GRC امروزه در بین معماران طرفداران بسیاری دارد ، از معروفترین معمارانی که از جی آر سی در بناهای فاخر استفاده کرده اند میتوان به زاها حدید و نورمن فاستر اشاره کرد.
که البته این محبوبیت فقط به دلیل استفاده از نمای پیش ساخته جی آر سی GRC در بناها با طراحی مدرن نیست و در حال حاضر گروه تولیدی فرسان تنها تولید کننده نمای رومی با متریال جی آر سی میباشد.
در ادامه بیشتر به بحث نمای رومی خواهیم پرداخت.

روش های نصب نمای پیش ساخته جی آر سی GRC:

بطور کلی این محصول به دو روش خشک و تر نصب میشود.
روش نصب خشک به این صورت است که سازه ایی بعنوان زیرسازی بر روی سازه اصلی نصب میشود و سپس قطعات با دیتیلهای مختلف از قبیل جوش قطعات به زیر سازی ، اتصال از طریق پیچ و یا فریم سازی و قراردادن پنلها در فریمها امکان پذیر میباشد.
روش نصب تر نیز به دلیل کاهش هزینه های اجرا طرفداران زیادی دارد.
در این روش که در نصب قطعات سنگی نیز از همین روش استفاده میشود با دوغاب سیمان و قراردادن مفتولهای گالوانیزه درون قطعات میتوان به روش اسکوپ آنرا اجرا کرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *